NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
304 - (1295) وحدثني
أبو الطاهر
وحرملة بن
يحيى قالا:
أخبرنا ابن
وهب. أخبرني
يونس عن ابن
شهاب ؛ أن سالم
بن عبدالله
أخبره ؛ أن
عبدالله بن
عمر كان يقدم
ضعفة أهله.
فيقفون عند
المشعر
الحرام بالمزدلفة
بالليل.
فيذكرون الله
ما بدا لهم. ثم
يدفعون قبل أن
يقف الإمام.
وقبل أن يدفع.
فمنهم من يقدم
منى لصلاة
الفجر. ومنهم
من يقدم بعد
ذلك. فإذا
قدموا رموا
الجمرة. وكان
ابن عمر يقول:
أرخص في أي
أولئك رسول
الله صلى الله
عليه وسلم.
{304}
Bana Ebû't-Tâhîr ile
Harmeletü'bnu Yahya rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İbni Vehb haber verdi.
(Dediki): Bana Yûnus, İbni Şihâb'dan naklen haber verdi. Ona da Salim b.
Abdillâh haber vermiş ki:
Abdullah b. Ömer ailesinin
zayıf olanlarını Önden gönderir de geceleyin Müzdelife'deki Meş'ar-i Harâm'da
vakfe yaparlar, hatırladıkları dualarla Allah'ı zikrederlermiş. Sonra imam
(gelip) vakfe yapmadan ve oradan ayrılmadan yola çıkarlar; kimisi Mina'ya sabah
namazında gelir, kimisi de ondan sonra ulaşırmış. Geldikleri vakit cemreyi
atarîarmış. İbni Ömer:
— Bunlar hakkında
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ruhsat verdi; dermiş.
İzah:
Bu hadisi Buhâri «Hacc»
bahsinde tahrîc etmiştir.
Meş'ar-i Haram'dan
murâd: Müzdelife'dir. Oraya bu ismin verilmesi ibâdeti bildirdiği içindir.
Kirmani bu hususta
ihtilâf edildiğini söylemiş ve:
«Ulemâmızca mâruf olan
kavle göre bu yer Kuzah'dır.» demiştir. Kuzah: Müzdelife.'de mâruf bir dağdır.
Bâzıları Müzdeİife'nin
iki ismi daha olduğunu söylemişlerdir. Bu isimlerin biri «Cem», diğeri
«Meş'ar-i Haramdır.
İbni Amr'dan bir
rivayete göre Müzdeİife 'nin her yeri Meş'ar-i Haram'dir.
«Kitâbun Nevadir»de
Müzdelife'nin sonu Muhassir, Mina'nın başladığı yer de Muhassir vadisi olduğu
kaydedilmiştir.
Müzdelife'nin
hudutlarını tâyîn hususunda muhtelif sözler söylenmiştir.
Muhassire: «Vâdt'n-Nâr»
dahî derler. Hacılar, buradan sür'atlice geçerler. Bunun sebebi: Vaktiyle
hıristiyanların vakfe yeri olmasıdır.
Cemreden murâd: Cemre-i
Akabe denilen yerdir. Buna Cemre.i-Kübrâ da derler kî, bayram günü taş atılan
yerdir.
Selef ulemâsı
Müzdelife'de gecelemenin hükmünde ihtilâf etmişlerdir.
Hanefiîler'le Sevrî,
İmam Ahmed, İshâk ve Ebû Sevr'e göre Müzdelife'de gecelemek vâcibdir. İmam Şafiî'nin
bir kavli de budur. Yâni Müzdelife'de yatmak haccın rükünlerinden değildir.
Bunu terkedenin kurban kesmesi lâzım gelir. Atâ' ile Zührî'nin mezhepleri de
budur.
îmam Şafiî'den bir
rivayete göre geceyi Müzdelife'de geçirmek sünettir. îmam, MâIik'in kavli de
budur.
Şâfiiler'den İbnî
Huzeyme ile İbni Binti Şafiî'ye göre Müzdelife'de gecelemek haccın
rükünlerindendir.
Âlkame ile îbrâhîm
Nehaî ve Şa'bî'nin kavilleri de budur. Onlar: .
«Müzdelife'de
gecelemiyenin haccı kazaya kalmıştır.» demişlerdir. Mâlikîler'den bâzıları dahî
bu kavli tercih etmişlerdir.
MüzdeIife'de ne miktar
vakfe yapılacağı hususundaki kavilleri 1290 nolu Hadis de görmüştük,